Een innovatieve opleiding om te leren innoveren. Vijftig gedreven mensen uit alle lagen van de zorg innoveerden samen zes maanden lang in actieprojecten om zo de fijne kneepjes van innovatie te leren. De Health Innovation School Rotterdam bood net als in 2020 ook afgelopen jaar weer een opleiding vol met actie, kennis en inspiratie.
In dit eerste deel van een drieluik blikken we met deelnemers terug op de tweede editie van de HIS010. Deze keer met Marylou van der Klooster, verpleegkundige en zorgvernieuwer bij Viazorg. Haar baan als verpleegkundige had Marylou al deels opgegeven om zich meer te richten op innovatie, maar tijdens het hoogtepunt van de COVID crisis werd ze volledig ingezet op de crisisafdelingen. Nu het gelukkig weer rustiger is met intensieve COVID zorg, neemt ze haar praktijkervaring mee bij het vormen van de zorg van de toekomst Als verpleegkundige weet ze als geen ander wat er op de werkvloer speelt en hoe ze innovatie behapbaar kan houden.
Waarom heb je meegedaan aan de Health Innovation School?
Ik heb mij op basis van mijn gevoel ingeschreven. Ik ben altijd bezig om iets te creëren, dingen uit te proberen en denk vaak anders dan mensen in mijn omgeving. In mijn werk als verpleegkundige zocht ik altijd andere dingen erbij om mijn werk dynamisch te houden. Toen het bericht over de Health Innovation School op LinkedIn voorbijkwam wist ik dat een mooie kans was om inspiratie op te doen en interessante mensen te ontmoeten.
Wat vond je het meest waardevolle aan de opleiding?
De HIS is een van de meest interessante opleidingen die ik ooit gevolgd heb. Het gevoel dat het bij me oproept, de diversiteit, de ontmoetingen en dynamiek van de groep en de organisatie. Het was precies wat ik zocht. De zes maanden HIS waren heel intensief en soms ook verwarrend, maar het gaf me veel energie en een gevoel van veiligheid. Iedereen die meedeed werd uit zijn comfort zone getrokken en daardoor durf je jezelf ook helemaal te geven. We delen een gemeenschappelijk doel en dat geeft samenhorigheid.
Wat ik vooraf niet had verwacht is dat het ook een innerlijke verrijking in kennis en persoonlijke ontwikkeling heeft gebracht. Dat merkte ik tijdens de opleiding nog niet, maar toen het klaar was miste ik de HIS heel erg. Ik realiseerde me ook wat het allemaal gebracht heeft. Je leert zonder oordeel en zonder mening te kijken en luisteren om zo tot de kern te komen. En dat neem ik nu mee in mijn werk en persoonlijke leven. Ik kijk nu anders naar mensen en neem de tijd en ruimte om te achterhalen waarom mensen iets denken en doen.
Hoe is je werk nu veranderd sinds je hebt meegedaan?
De inzichten die ik heb gekregen heb ik ook echt meegenomen in mijn werk. De waarom-vraag komt steeds bij mij terug. Wat is echt het probleem? Daarin zijn we zo opgeleid dat het nu net een soort tattoo in je brein is geworden. Het is heel verleidelijk om je eigen gedachten door te voeren in een project, dat gaat sneller en is veel makkelijker. Vaak werken we in de zorg met een uitgestippeld plan van aanpak, maar dat werkt vaak niet. Vooral niet bij innovatie. Nu ben ik veel meer bezig in steeds weer reflecteren en opnieuw toetsen of ik wel het juiste doe. Mijn kracht ligt nu bij het halen van informatie bij mensen waar je het eigenlijk voor doet.
Wat heb je aan het netwerk overgehouden?
Ik weet dat ik tot het netwerk van de HIS behoor en makkelijk contact kan onderhouden met sprekers en deelnemers. Als ik een project start denk ik vaak even terug, wie heb ik allemaal ontmoet en wie kan ik nog eens raadplegen? Dat contact leg je heel makkelijk. De mensen die ik nu nog spreek, geven aan dat ze een kanteling hebben gemaakt na de HIS en echt hun eigen droom achternagaan. Je merkt tijdens de opleiding al of mensen wel of niet op hun plek zitten in hun werk. Ze zijn even weer op zichzelf aangewezen en gaan terug naar hun kern, dat ze net dat schopje krijgen van ‘ga maar, doe het maar gewoon’. Dat was bij mijzelf ook zo.
Wat zou je werkgevers aanraden om het maximale uit de HIS te halen?
Ik heb het daar eigenlijk al mee getroffen. Bij mijn werkgever worden mensen op talent aangenomen en zo wordt het werk ook ingericht. De functies zijn niet te strak ingeregeld, maar je vormt samen jouw eigen rol en daarmee houd je de energie erin. In andere functies zat ik in een hokje, ik nam er veel extra werk erbij om mijn werk dynamisch te maken en ging zelf innoveren. Nu mag ik ontdekken, fouten maken en is er een vangnet voor hulp als je het nodig hebt. En door de HIS heb ik de kennis om innovatie methodisch aan te pakken. Hierdoor ben ik nog meer een ambassadeur voor veranderkracht geworden.
Wie raad je aan om mee te doen aan de derde Health Innovation School Rotterdam?
Mensen die al 20 jaar hetzelfde doen. Sommige mensen accepteren wat ze doen en richten hun werk praktisch in en niet meer vanuit passie. Met de opleiding word je weer wakker geschud en leer je van zoveel andere kanten de zorg bekijken. Ik gun iedereen deze reis en het effect dat ik voel door de HIS. De diversiteit van de groep is een enorm pluspunt, maar ik roep vooral praktijkmensen zoals wijkverpleegkundigen op om mee te doen, want zij hebben het verandervermogen en kunnen veel met deze kennis.
In 2022 starten de organisators van de HIS met de derde editie van de HIS010 en de eerste editie van de HIS regio Utrecht. Inschrijven kan vanaf half april via de website van de Health Innovation School.
HIS Rotterdam HIS Utrecht