Lelie zorggroep breidt online hulpverlening uit dankzij subsidie

Lelie Zorggroep werkt sinds kort met de online hulpverleningsmodules van Mirro. Rotterdam eHealth Agenda hielp met het verkrijgen van de subsidie. ‘Tijdens huisbezoeken kan nu efficiënter zorg geboden worden.’

Margreth de Jong is ambulant begeleider bij Agathos hulpverlening, een onderdeel van Lelie zorggroep. Dagelijks komt ze thuis bij cliënten die psychische klachten ervaren zoals angsten, slaapproblemen, piekeren, financiële zorgen en stress. In haar ‘gereedschapskist’ zitten sinds kort ook de 21 online hulpverleningsmodules van Mirro. Margreth geeft het voorbeeld van een vrouw die veel piekerde en aan de slag ging met de module ‘Zelfbeeld’. ‘Die vrouw heeft via de module geleerd hoe ze negatieve gedachten kan omzetten naar positieve. Ze heeft een boekje gekocht waarin ze dagelijks drie positieve dingen opschrijft. Dat heeft haar ontzettend goed gedaan. Ze is een stuk zelfverzekerder.’

Meekijken

In het proces liep de vrouw soms vast, vertelt Margreth. ‘Op dat soort momenten sprong ik bij, bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden via de chat. Zijn we nog kleiner gaan denken, aan hele normale, dagelijkse dingen.’ Het voordeel daarbij: Margreth wist al wat de vrouw had ingevuld, doordat ze kan meekijken in de module. ‘Daardoor stappen we op een hoger niveau in bij een cliënt,’ vertelt ze. ‘Anders had ik al die vragen uit de module eerst zelf moeten stellen om ergens achter te komen. Dat kost soms de nodige tijd en energie. Als mensen via de modules zelf hebben gewerkt aan hun klachten, kan tijdens huisbezoeken nu efficiënter zorg geboden worden. Daardoor kunnen wij efficiënter werken en krijgt de cliënt betere zorg.’

Blended care

Het verhaal dat Margreth deelt, is een goed voorbeeld van hoe online en fysieke hulpverlening gecombineerd kunnen worden. Blended care, het is een vorm van zorg waar Lelie zorggroep al langer op inzet. Zo werd Mirro twee jaar geleden al geïntroduceerd binnen de organisatie. ‘Maar toen kwam het niet goed van de grond,’ bekent Baukelien Izelaar, innovatieadviseur bij Lelie zorggroep. ‘Begeleiders hadden geen inzicht in de module, waardoor ze een drempel ervaarden om ermee aan de slag te gaan. Dat werkte dus niet goed. Maar we wilden graag verder met Mirro. Wij geloven in hun modules én in de combinatie tussen fysieke en online zorg.’

Subsidieaanvraag

Daarom besloot Lelie zorggroep om een subsidieaanvraag te doen bij de RVO. Via de zogeheten PréSET-regeling konden zorg- en welzijnsaanbieders een gedragen visie ontwikkelen over hoe eHealth kan bijdragen aan hun missie. Daarbij werd de hulp van Rotterdam eHealth Agenda ingeschakeld. Baukelien: ‘We hebben samen goed gekeken naar de langetermijnstrategie, omdat we deze eHealth-toepassing voor langere tijd willen gaan gebruiken. Rotterdam eHealth Agenda heeft daarnaast meegedacht over het financiële gedeelte en het meekrijgen van de organisatie. Daarbij doel ik op het managementteam, maar ook op de medewerkers die Mirro  gaan gebruiken en uitdragen richting de cliënten.’

eHealth ondersteunend

De subsidieaanvraag werd goedgekeurd, waarna de ambulant hulpverleners voorafgaand aan het project werden getraind in de inhoud van de modules en de doelgroep waarvoor deze geschikt zijn, en de wijze waarop deze via het platform aan cliënten kunnen worden aangeboden. ‘Het mooie aan de modules van Mirro is dat ze goed aansluiten bij de begeleiders, waar veel eHealth-toepassingen vooral aansluiten bij behandelaars. Ook onze methodieken sluiten er goed op aan. Nog niet al onze medewerkers gebruiken het. Enerzijds omdat vernieuwing altijd stuit op weerstand en het tijd kost om iedereen echt mee te krijgen. Anderzijds omdat de modules niet voor iedere cliënt geschikt zijn. Het is gewoon een van de extra tools die onze medewerker tot zijn beschikking heeft. Zorg is maatwerk en dat moet zo blijven. eHealth-oplossingen blijven altijd ondersteunend.’

Eigen investeringen Lelie zorggroep

Desondanks wil Lelie zorggroep graag doorpakken met eHealth. Naast beeldbellen en online hulpverleningsmodules wil de organisatie meer gaan inzetten op het gebruik van apps. Ook is de organisatie blijvend op zoek naar de mogelijkheden om digitale ondersteuning onderdeel uit te laten maken van de Wmo- / Jeugdindicaties en op een andere manier structurele financiering te realiseren. Het eerste interne succes werd al behaald, zegt Baukelien. ‘Ons managementteam is zo enthousiast over de inzet van Mirro dat ze hebben toegezegd er ook zelf in te gaan investeren. Dat is een ontzettende gaaf gevolg van deze subsidieaanvraag! Zo kunnen we onze zorg verder verbeteren en eHealth ook echt een structurele plek gaan geven in ons aanbod.’